Investigadors/es en formació amb beca pre-doctoral

Llicenciada en Antropologia Cultural i Etnologia per la Universitat Alma Mater Studiorum de Bolonya (2011). Després de passar per la Universidad Complutense de Madrid (2008-2009), va guanyar una beca per a aprofundir la seva tesi de llicenciatura a l'estranger. L'any 2013 va ser becària del projecte de recerca "Los malestares de los adolescentes. Estilos de vida, salud mental y estrategias profanas para afrontar la adversidad", dirigit pel Dr. Àngel Martínez. Participa com a investigadora al projecte "De la propaganda sanitaria a la educación para la salud: ideología, discursos y saberes en la España de Franco (1939-1975)", dirigit pel Dr. Enrique Perdiguero. Recentment ha fet una estada l'Institute of Social and Cultural Anthropology de la Oxford University.

Línies de recerca: Medicina popular; pluralisme terapèutic; noves formes d'espiritualitat contemporània; teràpies alternatives.

Projecte de tesi: Medicina popular i medicines alternatives entre Itàlia i Espanya.

Director: Dr. Josep Maria Comelles Esteban.

Neus Jàvega Bernad

Llicenciada en Història per la URV (2006), amb una estada ERASMUS a la Université de Marseille i a la Maison Méditerranéenne des Sciences de l'homme (França). Llicenciada en Antropologia Social i Cultural (2009, amb Premi extraordinari de final d'estudis) i Màster en Antropologia Urbana (2011) per la URV. L'any 2010 va participar en el projecte de recerca Amores transnacionales: construcción y desarrollo de parejas mixtas en España (CSO2009-10187, IP: Dr. Jordi Roca). Els darrers anys ha centrat la seva tasca investigadora en qüestions relacionades amb la mort de les persones immigrants, principalment marroquines. Va participar en l'organització del XII Col·loqui de la Red de Antropología Médica (REDAM): Noves tendències socials i culturals sobre la mort (2012). Ha participat en congressos i jornades sobre l'àmbit religiós de les persones migrades i de la vivència de l'islam a Europa. Recentment, ha col·laborat en l'actualització del "Mapa religiós a Catalunya" (Direcció General d'Afers Religiosos, Generalitat de Catalunya).

Línies de recerca: Antropologia de la mort; diàspores; islam; musulmans a Europa; minories musulmanes; identitats; antropologia de les religions; rituals.

Projecte de tesi: La mort en context migratori. La gestió pública i comunitària de la mort entre els marroquins del Camp de Tarragona.

Directors: Dr. Jordi Roca i Dr. Jordi Moreras.

neus.javega@urv.cat

Laia Ventura Garcia

Llicenciada en Antropologia Social i Cultural (2006) i en Psicologia (2002) per la UB. Màster en Antropologia Mèdica per la URV (2010), amb premi extraordinari de final d'estudis. Des de l'any 2004 ha participat en diferents projectes d'investigació i intervenció en salut, entre els que destaquen el projecte europeu COHEMI del 7è Programa Marc de la Unió Europea i La emergencia de las sociedades obesogénicas o la obesidad como problema social, del Ministeri de Ciència i Innovació. Ha realitzat investigació en el camp de la salut sexual i reproductiva a Guatemala (tesi de màster) i ha participat en el projecte "Diagnóstico participativo enfocado a la promoción de la salud en la Comunidad 31 de mayo" al mateix país. També ha treballat amb persones migrades menors d'edat, al Museo Nacional de Antropología de Madrid, i en diferents projectes d'intervenció psico-social i formació en l'àmbit de la prevenció de la violència de gènere, salut afectivo-sexual i resolució de conflictes.

Línies de recerca: Antropologia del risc i la incertesa; el fàrmac com a objecte social; antropologia dels cossos; diagnòstic; salut global.

Projecte de tesi: Estudi de la corporalitat i el risc al voltant del mal de Chagas.

Director: Dr. Àngel Martínez Hernáez.

laia.ventura@urv.cat