Conferència: Sujeto cereberal, autismo y neurodiversidad

Sala de Graus del Campus Catalunya

Conferència: "Sujeto cereberal, autismo y neurodiversidad", a càrrec del Dr. Francisco Ortega de la Universidade do Estado do Rio de Janeiro.

Dia i hora: dimecres, 17 de gener de 2018, 11h

Lloc:  Sala de Graus de campus Catalunya

Organitzen:

Màster interuniversitari en Antropologia Mèdica i Salut Global (MIAMSG)

Departament d'Antropologia, Filosofia i Treball Social

[+] info i contacte: angel.martinez(ELIMINAR)@urv.cat

Francisco Ortega és catedràtic a l'Institut de Medicina Social de la Universitat de l'Estat de Rio de Janeiro i director d'Investigació del Riu Center for Global Health. Entre els seus llibres es troben Corporealitat, Tecnologies Mèdiques i Cultura Contemporània (Routledge, 2014), i amb Fernando Vidal, Being Brains: Making the Rear Subject Cerebral (Fordham University Press, 2017) i Neurocultures: Glimpses en un univers en expansió (Peter Lang, 2011) .

La conferència analitza l'aparició del moviment de neurodiversitat en el context dels estudis de discapacitat i les organitzacions polítiques de persones amb discapacitat. El moviment de neurodiversitat està organitzat pels anomenats autistes de funcionament alt que creuen que l'autisme no és una malaltia que s'ha de tractar i, si és possible, curar-se. Per a ells, l'autisme és una diferència humana que s'ha de respectar entre altres diferències (sexual, racial, etc.). Els activistes del moviment de la neurodiversitat s'oposen a grups de pares de nens autistes i professionals que busquen una cura per a l'autisme. En la conferència es presenten els arguments dels grups a favor i contra la cura de l'autisme. El argument principal del Dr. Ortega és que el moviment de la neurodiversitat s'ha d'entendre en un context sociohistòric més ampli que incorpora el creixent impacte en la nostra cultura del coneixement i les pràctiques neurocientífiques amb el paradigma del subjecte cerebral i l'expansió de la neurocultura. En el context del subjecte cerebral, el cervell està dotat de tot el que solíem atribuir a la persona humana i es converteix en un criteri bàsic d'agrupament biosocial. Pretendo mostrar com la ideologia del subjecte cerebral pot ser utilitzada per a la formació d'identitat i xarxes de sociabilitat i comunitat.